11. novembra 2013

Moje laskonky s orechovou plnkou

Laskonky patrili vždy k mojim obľúbeným zákuskom a patria k môjmu detstvu. Škoda,  dnes už málokde dostať "pravé" laskonky. Ktovie kam sa podela cukrárska hrdosť, ktorá by poriadnemu cukrárovi nikdy nedovolila použiť namiesto masla margarín, šetriť na ingredienciách, takže laskonka z cukrárne sa na pravú laskonku len z diaľky pozerá...

Občas robievam "svoje" pravé laskonky a keďže stále nemám formu, vymyslela som si svoj tvar. Forma by mi asi uľahčila prácu, ale mne trocha vadia tie ostré tvary laskonky z formičky a na druhej strane, celkom rada vyrábam tie svoje "kopčeky." Je to už akýsi rituál.  Možno trocha pripomínajú francúzske macarons. Takže, tu je recept:


orechové laskonky
Orechové laskonky
(cca 20 - 25ks)

5 bielkov
250g jemného cukru
štipka soli
100g orechov
1PL maizeny alebo múky
1ČL vanilkovej esencie 

Plnka:
5 žĺtkov
150 g cukru
½ PL maizény alebo múky
200g masla
50 g orechov
1ČL vanilkovej esencie

Postup:
Bielka šľaháme nad parou 10 - 15 minút, až kým poriadne zhustnú.  Zložíme z pary a pridáme pomleté orechy zmiešané s maizénou. (Pár orechov zvyknem ručne nasekať na hrubšie) Potom už len natierame do formy alebo tvarujeme na papieri na pečenie.  (robím to tak, že ČL urobím kôpku a tú krúživym pohybom rozotieram) 
Najlepšie urobíte, ak si zapnete rúru na teplovzdušný program a pripravíte si 3 - 4 plechy, ktorým počas pečenia v 2. fáze občas zmeníte polohu. Pečieme, či skôr sušíme najprv na 120 - 130 °C asi 15 minút. Potom, (2. fáza) prepneme na 80°C a dopekáme ešte minimálne ½ hodinu. Laskonky sú upečené, ak sa nelepia na papier. 

Medzitým, čo sa laskonky pekne pečú, pripravíme si plnku. Začneme orechami. Ja milujem, ak mi v plnke sem - tam chrumkne nejaký ten orech. Preto, časť orechov pomeliem, ale asi ⅓ posekám a polámem na hrubšie kúsky. tieto potom dám do panvičky, posypem cukrom a nechám trocha skaramelizovať. Oriešky sú karamelovo - chrumkavé a výborné a mohli by ste byť v pokušení ich len tak zjesť. Nerobte to, radšej si predstavte, aké budú výborné v laskonke.  Orechy vysypte na papier na pečenie, aby sa karamel neprilepil. 
Vymiešajte maslo, pridajte orechy a vyšľahajte do krému. 
Teraz si vyšľahajte nad parou žĺtka s cukrom. Opäť miešame asi 10 -15 min., žĺtka zmenia farbu a zhustnú. Do vychladnutej zmesi postupne vmiešavame maslový krém s orechami. 

A je tu najobľúbenejšia časť. Laskonky naplňte plnkou a schovajte do chladničky, plnka musí úplne stuhnúť. Najlepšie budú na druhý deň. Tak skúste vydržať...


laskonky s orechami

orechové laskonky

orechové laskonky s vôňou vanilky

moje orechové laskonky - recept




8 komentárov:

  1. Odpovede
    1. Škoda len, že vôbec nie sú trvanlivé... :-)

      Odstrániť
  2. Vyzerajú už na pohľad veľmi príťažlivo, ale keď ich ochutnáte, zaľúbite sa...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. vyskúšala som a su uzasne....chutili všetkým,bola to makacka ale stalo to za to....určite vyskusam aj ďalšie recepty😊

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To ma naozaj teší, je to naozaj makačka, ale kto to dokáže, zaslúži si potlesk. A je ja pravda, že najťažšie je to prvý krát - tak, ako všetko. Držím palčeky, nech sa vydaria aj ďalšie recepty :)

      Odstrániť
  4. palec hore, nie su trvanlivé preto, lebo su výborné

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Mmm, áno, ja milujem, keď to chrumkne a potom príde tá chladivá chuť plnky a nebodaj sa pripletie väčší orech...

    OdpovedaťOdstrániť